Min Förlossningsberättelse!

Så, då var det dax för mig att berätta om min förlossning, tänkte jag! :)

Som jag skrev i inlägget (10,11 och 12 dagar över tiden, bröllop och midsommar!), så skrev jag ju att vi skulle ut och leta lite fest.

Så vi gjorde oss klar och for upp på macken där vi träffade jocke och Cattis, dom skulle till Sara och Kjelle, så vi ringde dit och kollade om det var okej att vi åkte dit vi med. Det gick bra så vi var där på förfesten tills folket skulle ååka iväg till viskansparken. Jag var också sugen på att åka dit, men vi viste inte hur vi skulle göra riktigt. Först skulle vi iaf köra hem Daiel Lilja och Claudias bror Silvio (vet inte hur det stavas riktigt), då surrade Daniel om att Claudia var sugen på att åka dit och då tänkte jag att vi kunde åka en sväng, men så vart det inte. Istället stannade vi där och satt och prata i köket, så vi kom inte hem förrän efter 01:30 nånting.. Så i säng var vi nog inte förrän efter två! Hade iaf en trevlig kväll! Innan vi åkte skojade vi om att vi skulle få åka in under natten.. men inget vi egentligen trodde på, jag hade gett upp hoppet och trodde verkligen att vi skulle få vänta till igångsättningen på Tisdagen den 29:e Juni.


Jag precis innan vi skulle lägga oss den natten, hysfat trött. :P

Men, kl 03: 30 något vaknar jag av att jag ha ont i magen. Jag går på toa men inget händer, så jag lägger mig igen och försöker sova. 03:40 känner jag att det här går inte.. jag vet inte hur jag ska bete mig. Går på toa igen, upp och tar en dusch, det är väl hyfsat skönt. Men hjälper inte mycket. Försöker gå ner och tänkte försöka lägga mig igen, men kommer bara ner för trappen och får jätte ont och ställer mig mot soffan och gungar och andas. Kim kommer och nu har kl hunnit bli 4. Vi går upp igen, jag duschar, står och gungar mot högtalaren i vardagsrummet, går på toa , duschar. Känner inte för att prata så mycket. värkarna kommer och går hela tiden.. Inga 5 minuter här och där inte..

Så Kim ringer till förlossningen lite senare och berättar läget, men jag vill helst inte prata med dem. Jag är bara rädd att dom ska tycka jag är löjlig och att jag bara är förstoppad typ (för det var jag ofta under graviditeten). Dom tycker vi ska vänta och fortsätta duscha om det känns bra. Vi berättade om att vi kunde åka och bada hos Louise och det tyckte dom vi skulle göra. Men kl var ju inte ens 04:30, kändes taskigt att ringa och väcka Louise den tiden.. Hon som skulle upp och förbereda barnkalas för Enya!
Tar inte lång stund innan jag inte står ut längre, så vi ringer Louise som lovat att vi får ringa och komma och bada vilken tid vi vill.
Värkarna kommer tätt tätt tätt. Så för att få reda på om det är dax att åka in så var badet det bästa alternativet (eftesom det oftast brukar lugna ner sig med värkarna och dom kommer som dom ska i det varma vattnet). Louise fixar badet tills vi kommer, vi är där vid 5 tiden.
Mycket riktigt lugnar värkarna ner sig, men bara med 5- 3,30 min mellanrum och ca 1,10-1,30 minuts lång värk. Kändes inte längre som 7 himlen som jag skrivit tidigare då jag badat med förvärkar..

Strax i 6 pratar Kim med förlossningen ( han gjorde nog det lite till och från, jag kommer inte exakt ihåg hur många gånger han gjorde det men nu..) nu tycker dom att det är dax att komma in.

Jag är ju också väldigt smärtkänslig..

Klär på mig och har handuken över mitt okammade huvud. Kliver ur badet och då kommer dom täta värkarna igen. Så jag kan knappt säga hejdå och tack till Louise, men jag tror jag klämde ur mig att jag ville att hon skulle med.. Det är en solig och fin sommar morgon. Vi är mycket trötta då det bara vart ca 1,5 timmes sömn. I bilen försöker jag dra iväg sms till dom jag lovat höra av mig till att vi åkt in iaf.. men väldigt svårt att koncentrera sig, missade tydligen Cattis fick jag höra efter alltihop. 

Vägen ner minns jag inte speciellt mycket av, bara det fina vädret, små pratade mellan åt, inte speciellt ofta untan det jag koncentrerade mig mest på var andningen!

Väl framme får vi en bra parkering i parkeringshuset nära dörren upp till förlossningen.

Kl: 06:48 är vi på förlossningen och blir inskriven. Får lägga oss i något förrum med band runt magen som mäter värkarna och dom kollar hur öppen jag är.
Nu ska jag skriva lite ur min förlossningsjornal men bara det jag förstår själv haha hoppar över lite..

Status:Huvudläge, fixerad i bäckeningången. modermunnen öppen 2 cm, cx bakåtriktsd.. Flj: 140 fosterljud normala.

06:58 Förlossningsförlopp CTG reg pg och ser fin ut. Angelica är jätte spänd, uppger att hon är JÄTTE smärtkänslig och mycket spruträdd. Vill helst inte få nål i handen utan hellre i armen om det behövs.

 

07:15 Förlossningsförlopp Någon annan kommer och tar hand om mig. sen har do skrivit: Angelica är mkt smärtpåv. Vu: Cx utpl. centralt riktad, mm öppen 3cm.

Jag få komma in på förlossningssalen och får lavemang eftersom jag ville ha det. Sedan får jag ÄNTLIGEN sätta mig i badet med lustgas! :) Tror det där badet och lustgas var det ända jag kunde prata om innan jag fick komma in på min förlossningssal.

 

07:53  Pga hög arbetsbelsatning på avdelningen lämnar personen som haft hand om mig över till en annan doktor.

Jag sitter i badet och njuter (eller njuter och njuter, andas lustgas och vill ha ännu varmare vatten).

 

08:54 kommer dom och rycker upp mig ur vattnet, dom försöker lyssna på fosterljuden men hittar inga och det blir lite panikartat när dom inte kan öppna badkarsdörren och jag funderar på om jag ska klättra ur badet. (Det är ju ett sittbadkar som är ganska högt och har en dörr). Tillslut får dom öpp dörren och ja får springa till sängen. Jag som trivdes bra där i badet. Dom gör något och nu går mitt vatten. Som dom skriver : klart fostervatten avgår.

 

09:43 Smärtlindring Sufenta-Eda lägges.

Det var nog det bästa och roligaste under dagensförlopp (av själva arbetet med förlossningen). För jag ligger hög på lustgas och är nästan som i en aktionfilm med ett visst ljud i öronen och halvt drömmande. In kommer iaf en finsk läkare, som då såklart pratar finlanssvenska! :D Jag ligger och små finissar för mig själv då han säger. (läs med finlandssvensk dialekt) Hej, mitt namn är Seppo! Sen babblar han på massa mer jag kommer inte ihåg vad han säger men tycker det är festligt roligt med en finsk läkare eftersom både Kim och jag är halv finsk. Så i min "drömaktiongrej" är jag nu också på finlandsfärgan då han Seppo låter som kaptenen! Ligger och fnissar och undrar om han gått, men får till svar att han sitter där bakom min rygg. Jag ligger på sidan och han förbereder för själva eda bedövningen.. Det blir kallt över hela ryggen när dom tvättar rent. Sen innan han sticker så tror jag han duttar där han ska sticka och säger något som låter som en robbot och sen på finlandssvenska, Nu sticker jag! Sen e det tyst och jag känner ingenting.. så jag säger Jaa!? Hehe, det där upprepade sig 3 gånger om jag minns rätt. Efter att jag fått edan var det bara såå skön känsla i kroppen. Jag kunde vila en stund och senare hålla på och skoja och  så med Kim. Vi filmade och jag hade ganska kul. :)

 

Även Kim kunde passa på att vila då jag måde hyfsat :)

09:55 fortfarande bara öppen 3 cm..

 

11:30 Blir ordinerad synt dropp.  Jag gick på toa och Kissa (intressant info det finns i journalerna ;P )

 

11:35 Får jag lunch, dom har skrivit: Åter lunch. Jag antar jag äter lunch, men men.

11:40 Infusion Syntocinon 10E/1000 15ml/h kopplas.

 

12:35 Notat Notering: Står upp.

Jag blev tillsagt att stå upp för att tyngdkraften skulle kunna göra sitt.. Och jag som gör som jag blir tillsagt står så länge dom ber mig om det :)

Passade på att ta ett kort och fortsätta skojja på lite ;)

 



13:30 Notat (Har ingen aning om vad dom menar men följande står : Svårbed. CTG då skalpen ligger an mot mm. Får fina acc vid vu. Därefter CTG med basalfr 120, god varabilitet, acc finns, inga decc. Kontraktion 4/10 min. VU visar progress, v.g se partogram. Angelica kämpar på fint! Har EDA och anv. lustgasen också. Ger en bolusdos i EDAn.

 

14:30 Förlossningsförlopp Övertag Bm Matilda Alton. usk Susanne Vermelin. Vu:Imm 6 cm, ffd hv ov spine. Kontraktinoner: 5/10 min 75 sek. Sänker S-dropp 40 ml/h. Angelica har det jätte kämpigt och upplever ett kraftigt tryck neråt.

 

14:50 Sänkt ner S-droppet succesivt pga intensiva värkar samt snabb proress. Vu: 8cm, ffd ov spine. Fått bolusdos i edan för ev bättre effekt. Anv även lustgas.

 

16:10 Angelica kämpar på super bra.

 

16:30 Ställer sig knästående för att hjälpa huvudet att tränga ner. Står fortsatt högt.

 

18:00 Smyger på S-dropp 15 ml. Urintappas på 350 ml.

 

18:15 .

 

19:00 Angelica vill trycka på. Ffd hv strax ovan b.botten Osäker på hur barnet roterat. Dr A Palm kommer in. Visar kurvorna för henne.

 

19:10 Krystvärkar. Krystar aktivt ok enl Dr A. Palm. Drar handuk. Stänger av edan.

 

19:40 En riktig kämpe. Lägger sig nu på hö sida.

 

20:00 Åter på rygg. Gör kortbädd. S-droppet ökar sakta. Ctg med bra varr.

 

20:20 Annan medicinering Strama kanter. Angelica har kämpat länge nu. Börjar bli trött. Infiltrerar med xylocain 10 ml. Lägger ett klipp vä.

 

20:30 Födelse Kön: Pojke framföds i framstupa kronbjudning med navelsträngen ett varv runt halsen. Huvudet står mellan en värk. Slapp men bra hjärtfrekvens. söker barndr. Avtorkas och Avnavlas (Kim klipper navelsträngen) Skriker inte. Tas ut till barnbordet. Barndrär snabbt på plats. Ansvarig vid förlossning: barnmorska Matilda Alton Läkare: Anna Palm usk Susanne Vermelin.

20:33 Förlossningsförlopp Annan medicinering lägges, syntocinon 10IE.

Här har Kian just fått komma tillbax och jag får ÄNTLIGEN träffa min "lilla" pojke! ♥

 

20:40 Åter på salen med gossen. Placenta och hinnor framföds spontant. Navelsträngs pH tas enl pm. Vid inspektion endast klippet att suturera. Bedövar med ytterligare Xylocain 10mg/ml. Lägger in en svanstork vid suturering. Angelica använder även lustgas. Får hjälp och assistans av bm Monica Jonsson.

 

20:50 Barndr L.N kommer och tittar till gossen. Uppföljning med B-glucos, andningsfrek, temp efter 2 h.

 

23:08 Omv epikris Frisk förstföderska. Fullgången. Inkom idag med värkar. Amniotomi, S-dropp, Eda, N2O. Långdraget förlopp på slutet. Krystat i 1h 20min. Klipp vä. PN. Tagen gosse som stod mellan en värk, navelsträngen ett varv runt halsen. As 5-8-10. Andas i neopuffen, hämtar sig sedan fint.

 

2010-06-28

00:05 Förlossningsförlopp Duschat , blev yr och svimmade, hämtade sig snabbt. Uterus väl kontraherad. Normal blödning. Får in fika och Angelica tycker det smakar bra (Tacka för det då jag inte fått något att äta sedan halv 12 på dagen, ja förutom all loka jag drack under förlossningen) och att det känns bättre, ej yr längre. Får stanna på förlossningsavd tv pga platsbrist på avd 12 (bb).

 

Thats about it! ;)

Ja det var ju inte kanon bra med min lilla kille när han kom, men tur han återhämtade sig snabbt! :) Jag vart ganska orolig då han inte skrek och sen sprang dom bara ut med honnom. Jag viste inte ens vad det var för kön. Frågade och någon svarade - Det får du snart se! Ehh okej.. men jag ville veta. Då kom uskan Susanne så jag frågade henne också och hon sa.. - Har ingen sagt det, vad tror du? :) Pojke sa jag.. Ja det var det sa hon sen. Efter ett tag kom dom in med honnom på mitt bröst, men ville att dom skulle sy klart mig först. Och bara det tog 1 timme och 20 min.. Fikat fick vi tjata efter.. men för övrigt är jag nöjd över min förlossning! :)

Ut kom ju världens UNDERBARASTE Kian. 2010-06-27 kl 20:30 57 cm lång och 4728 gram!
Inte konstigt man fick kämpa med den bjässen ;)


 

Första natten sov vi kvar i förlossningssalen. :)

 

Såå, äntligen har jag printat ner min förlossningsberättelse.. Även om den är slarvigt skriven och att jag tog mycket från jounalen så fick jag ju iaf till ett inlägg.. efter sisådär 5 och en halv månad ;) Hua vad tiden rusar iväg. Önskar jag fick mysa mer med min bebiskille.. Han blir så stor och duktig nu. redan fått två tänder, kan inprincip sitta själv, ålar runt på golvet och flyttar sig ganska  bra, men inte frammåt än, men lyckas på nå vis ända röra sig en bra bit utanför gymet och snurra på det går fort det! :)

 

Jag får fortsätta skriva om första dagarna en annan dag, nu fick jag ihop förlossningen iaf! :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0